Tryghed i sorgen – hjælp til skoler og forældre
Når børn i skolealderen mister en forælder, er det vigtigt at der er et godt samarbejde mellem skolen og den efterladte forælder. Men selvom der på alle skoler er børn, der har mistet, er det ikke altid at den enkelte lærer ved, hvordan de bedst kan støtte eleven og familien.
Både den efterladte forælder og lærere kan være usikre på, hvordan de bedst støtter barnet og hvordan de bedst kommunikerer med andre børn og forældre om tabet.
Her kan jeg som sorgcoach hjælpe jer med at skabe de rette rammer for både barnet, klassen og forælder.
Lad os skabe en tryg og støttende atmosfære for børn i sorg
Jeg tilbyder et individuelt og omsorgsfuldt forløb, der gør det lettere at håndtere den sårbare situation, når et barn i klassen lever i sorg. Målet er at sikre, at både barnet og omgivelserne får den nødvendige støtte og forståelse for, hvad det vil sige at være i sorg – samtidig med at der skabes plads til barnets bearbejdning af tabet på egne præmisser.
Jeg tilbyder et forløb, hvor vi sammen skaber en plan for, hvordan man bedst håndterer situationen. Det kan indebære støtte til lærere og pædagoger i at tage sig af barnet i hverdagen, og vejledning til forældre om, hvordan de kan tale med deres egne børn om sorg. Vi arbejder sammen om at sikre, at barnet, der er i sorg, føler sig forstået og støttet, mens vi også sikrer, at de øvrige elever lærer at støtte deres kammerat.
En af de vigtigste komponenter i forløbet er at skabe åbenhed omkring sorgen på en måde, der ikke overvælder nogen af parterne. Jeg hjælper med at forberede både lærerne, klassen og forældrene, så der er klarhed om, hvordan man bedst støtter barnet, der er i sorg. For eksempel kan det være en god idé at informere de øvrige forældre i klassen om barnets situation, på en hensynsfuld og respektfuld måde.
Mange forældre og lærere har ikke erfaring med at kommunikere om sorg. Derfor tilbyder jeg blandt andet forslag og konkrete redskaber til, hvordan man kan gøre det på en måde, der letter byrden både for barnet og familien, der har oplevet tab.
Jeg tilbyder også hjælp til at finde den rette balance mellem åbenhed og respekt for barnets følelser og behov. Vi tager udgangspunkt i, hvad barnet og familien har brug for – og jeg støtter med forberedelsen af meddelelser og samtaler med både børn og voksne.
Hvordan taler vi med børnene i klassen om sorg?
Det kan være udfordrende at skulle tale med børn i en klasse om sorg og tab. Men børn er ofte mere åbne og omsorgsfulde, end vi måske forventer, og med den rette forberedelse kan samtalen gøres til en positiv og støttende oplevelse.
Jeg arbejder sammen med lærere og pædagoger om at planlægge og gennemføre en samtale med klassen om tabet. Samtalen tilpasses efter barnets behov og ønsker. Måske vil barnet gerne deltage og dele et minde om den, de har mistet, eller måske vil barnet foretrække at være fraværende. Det vigtigste er, at samtalen foregår i barnets tempo og på deres præmisser.
Jeg hjælper med at forberede samtalen, så det bliver en tryg oplevelse for alle parter. Vi taler om, hvad der skal siges, hvem der skal være til stede, og hvordan klassen kan støtte barnet efterfølgende. Jeg hjælper også læreren med at skabe en ramme, hvor der er plads til både at tale om tabet og samtidig bevare en almindelig hverdag i klassen.
Information til forældre i klassen
En anden vigtig del af forløbet er at informere og støtte de andre børns forældre. Når et barn i klassen har oplevet et stort tab, kan det også vække bekymringer og spørgsmål hos de andre børn. Derfor er det vigtigt, at deres forældre også føler sig klædt på til at håndtere situationen.
Vil I vide mere om, hvordan jeg kan hjælpe jer med at skabe gode rammer for et barn i sorg?
Hvis I står med en situation, hvor et barn i klassen er i sorg, er I velkomne til at kontakte mig for at høre mere om, hvordan jeg kan hjælpe jer med at skabe de rette rammer for barnet og klassen.
Sammen kan vi skabe en skolehverdag, hvor der er plads til sorgen – men også plads til at børn kan være børn, selv når livet er svært.
Både forældre og lærere er velkomne til at kontakte mig, hvis I vil høre mere om, hvordan vi bedst støtter børn i sorg.